torsdag 9. februar 2017

Når hode danser enn annen dans enn kroppen



I de mange lange timer om natten når man ikke får sove
 ligger man å tenker på alt man skal gjøre når morgen dagen kommer.

En rask dusj, fyr i ovnen, klær på, en god frokost og en liten kosestund på dataen før dagen begynner.

Skal man gjøre noe nyttig eller skal man gjøre noe kjekt, en hobby, en hekling som ligger uferdig eller et strikketøy som heller ikke er ferdig. Kanskje man skal ta seg entur på systua og montere et av teppene som ligger klar.

Men golvet burde støvsuges og senga burde skiftes på. Det begynner å bli lite reine klær. Pusene må ha ny sand og sola vise tydelig at det skulle vært tørket støv og vinduene vasket.

Har en hel dag med blanke ark foran meg så hode kan planlegge så mye det bare orker.

Morgenen kommer, jeg sovna endelig i 7 tiden for da sluttet den verste verken i kroppen. Og jeg våkner brått av at hurtigruta fløyter at "nå må du stå opp" i 11 tiden.

To pusegutter sitter utålmodig å venter på matmor som langt om lenge kommer seg ut av senga. Morgenstellet utsettes, først skal trappa ned takles, med ett trinn av gangen.
Kaffevannet kommer på, tre katter venter utålmodig på å få fylt matskålene.

Når kaffelatte er kommert i koppen, morramedisin tatt, går veien inn i stua og i stolen.

Noen ganger kommer God Morgen Norge på skjermen, noen morgen er det best med svart skjerm.

Kaffien drikkes, avisene på dataen leses og FB sjekkes.
Verden er stort sett den samme som kvelden før.

Hode med alle planene venter nå på at kroppen skal våkne og sette igang. 
Men kroppen danser ikke samme dans som hode.

Så dagen tilbringes i stolen, den uferdige heklingen forblir uferdig, likeså strikketøyet.
Klærne jeg skulle ha vasket får vente til i morgen.

Støvet og hybelkaninene dra ingen plass om de ligger litt til.

Kroppen vil ikke danse idag heller.......

Så timene i stolen går sagte men sikker mot ettermiddag og kl 16 er den igrunn klar for senga igjen.
Jeg rusler opp trinnene igjen, fremdeles i pyjamasen jeg sto opp i .
To pusegutter følger glade med meg opp mens pusimor holder fortet nede.

Det er godt for kroppen å krype under den varme dyna, her kan jeg ligge å se litt på nettv mens jeg venter på om søvnen kommer eller ikke.

Så kommer natten og hode danser igjen sin egen dans med alle planene for morgendagen.........

Ingen kommentarer: