fredag 22. april 2011

Lofottur…..del 7 av 8

2011.03.26 005-01

Så er den her den store VM dagen, 602 fiskere fra 9 nasjoner skal idag kjempe om å få den største skreien. Og det er nesten ikke til å tro synet som møter meg når jeg står opp, nå er jeg sikker på at VM direktøren må ha kontakt med noen der oppe. To dager på rad med nydelig vær etter alt uværet som vært, er nesten uvirkelig. Opprinnelig skulle vi ikke ut med VMdeltagere men pga en båt som har fått motorhavari og noen båter som lå værfast ble vi kontakt og bedt få fint om å stille skøyta vår til disposisjon. Og vi så gjorde. Det er ikke så mange skøyter igjen idag som har slik god rekkeplass som oss, de fleste er overbygget. Hver VMdeltager skal ha 2 meter rekke, så det skal noen rekkemeter til for å få plass til alle. En reservebåt har kjørt hele natten for å komme arrangørene til unsettning, og han når akkurat frem i tide.

2011.03.26 009-012011.03.26 017-012011.03.26 019-01

Det er ikke lyden av svensken som vekker oss denne morgenen, men derimot vekkerklokken. Vi må tidlig opp for å gjøre oss og båten klar til å kunne gå ut på slaget 09.00. Det har snøet om natten så det er bare å hive seg i måkingen. Kvelden før har vi fått Hermes II og en flott seilskute på yttersiden av oss, men de skal også begge to ut med deltagere.

2011.03.26 025-01

Lettbåten blir bunnet opp til lugarkappa for å frigjøre litt rekkeplass, og jeg er spent på hvordan det vil gå å ha så mange fiskere ombord. Ser igrunnen for meg det rene kaoset, men det kommer jo an på hvor mye strøm det er utpå feltet og om vi får ligge stille. Vi skal gå ut kl 09.00 og fiskerne skal være iland igjen til kl 15. Jeg er veldig glad det er vindstille og ikke bølger, for nå kan vi ikke bare gå inn igjen når det passer oss. Jeg og kokken hadde igrunnen en plan om å bli igjen på land hvis været var for ille, men slik det er idag blir vi med ut.

2011.03.26 022-01

Etter den store fiskefangsten igår og med all rognen vi fikk, ble det noe nytt for meg å smake til frokost denne morgenen. Hjemmelaget kaviar, det var noe for ei som elsker kaviar. Tore hadde med noe greier som jeg ikke helt har fått med meg hva var, og vips så hadde vi den nydelige kaviaren til frokost.

2011.03.26 026-012011.03.26 030-01

Etter å ha gjordt båten klar og spist den eksklusive frokosten kom fiskerne våre ombord, 13 stykker ialt. Det var litt kaotisk å plutselig få så mange fremmenfolk ombord men det gikk nå igrunnen fint. Jeg sjekket at listen med navn stemte overens med de som var kommet ombord. Det ble delt ut redningsvester, fiskeutstyr ble gjordt klart og klokken 09.00 var det bare å legge fra.

Båter i store mengder strømmet ut fra Svolvær og mot fiskefeltet. Følelsen fra igår om å være så heldig å få være med på dette var der fremdeles men nå sammen med spenningen og vissheten om at dette også var en konkuranse. Selv om ingen av oss mannskap skulle være med på konkuransen håpet vi jo på at de vi hadde med oss skulle gjøre det bra, eller i det miste at de skulle få fisk. Det er man jo aldri garantert. 

2011.03.26 035-012011.03.26 043-012011.03.26 041-01

Rett utenfor moloen lå denn flotte båten og hadde virkelig flott utsyn mot alle fiskebåtene som strømmet ut på fiskefeltet. Navnet på fartøyet er Marco Polo og vi kunne se at det hele tiden gikk “små” lettbåter fra den og inn til sentrum med folk. Senere på kvelden så jeg en av de “lettbåtene” inne i havnen og til min store forundring hadde den faktisk plass til 115 personer. Wow…

2011.03.26 038-012011.03.26 037-012011.03.26 046-01

2011.03.26 047-012011.03.26 048-012011.03.26 044-01

Ute på fiskefeltet var det båter i alle størrelser og fasonger, og alle tettpakket med folk som fisket.

Og plutselig så jeg et navn jeg kjente igjen, båten på siste bilde her er nemlig hvalfangstskuta Nybræna. Den ble natt til 3. juledag i 1992 forsøkt senket av Paul Watson. Aktivistene som hadde kommet seg ombord hadde løsnet rørene til lensepumpa og til inntaket av kjølevann slik at vannet strømmet inn. Og da eier i siste liten kom for å se til båten sto vannet en meter under lukekarmen. Heldigvis klarte de å redde den flotte skuta.

2011.03.26 049-012011.03.26 051-012011.03.26 050-01

Ombord hos oss kommer fiskingen etterhvert igang. Det ser ut som at skreien er her idag også for snart må alle ha poser for å ha fisk i. Det er viktig å passe på at den fisken man får kommer i sin egen pose. De fleste av de vi har ombord kommer fra Mjøstraktene, det er en hel gjeng som har reist opp for å delta på dette. Og det er gutter som kan kose seg, for etterhvert dukker det opp både røkelaks, gravet hvalkjøtt og flatbrød på romluka. Og jammen ble det ikke en smak på oss mannskap også. Det hvalkjøttet var utrolig godt, smeltet på tunga gjorde det…..

Ikke alle var kledd for en vinterdag på Lofothavet så etterhvert ble køen av folk som måtte inn i messa for å varme seg, stor. Så sliten etter mange dager på tur og etter å ha vært oppe grytidlig å måket dekk, tenker jeg at jeg lurer meg vekk og tar meg en liten hvil i lugaren. Og du og du det var godt å få av seg kjeldressen og krype opp i køya. Og det var den fisketuren……..

Sovna som en stein og våknet etter noen timer av at båten gjorde noen merkelig bevegelser og svensket økte turtallet. Da viser det seg at vi har vært ved kai å satt i land fiskerne og jeg hadde gått glipp av mesteparten……men det var utrolig godt å sove noen timer. Lyden av motoren og bevegelsen i rolig sjø er den beste sovemedisin som finnes på markede.

2011.03.26 052-01

På ettermiddagen bestemmer noen av gutta seg for å gå bort på fiskemottaket for å få med seg folkelivet der og nå har jeg gått glipp av så mye at jeg hiver på meg dressen igjen og blir med. Vel oppe på land må kjendisene våre, skipperen og kokken, posere for fotografer noe de ser ut til å like begge to Smilefjes som blunker

2011.03.26 055-01

På vei bort til mottaket får vi med oss at Nordlandsjekta Brødrene kommer inn.

2011.03.26 059-012011.03.26 060-012011.03.26 061-01

Ved fiskemottaket er det et yrende folkeliv. Inne på selve mottaket der de tar imot og veier fisken er det også laget til kafe, men det er helt fult med folk, så vi står over det. Køen av fiskere som skal inn for å veie fangsten sin er lang og det er tydelig at det er fisket en god del idag, faktisk 9326 kg. Vinnerfisken veier hele 19.2 kg og seieren går til en mann fra Trøndelag.

2011.03.26 062-012011.03.26 064-012011.03.26 074-01

Båtene ligger også i kø for å komme inn å levere folk og fangst. Vi blir lenge stående å beundre synet som er foran oss og det var nok akkurat slik det var før i tiden på Lofotfiske. Lydene av motoren, synet av de flotte båtene, ja hele stemningen her får en båtfrelst tulling som meg til å føle seg i himmelriketSmilefjes

2011.03.26 078-01

Lengre borte ved kaiet ligger to søsterskip for å levere. Det er MK Faxsen og MK Hermes II, de er bygget i 1916 og 1917 hos Nils Skandfer i Mosjøen. De er begge holdt i utmerket stand og de er litt av et syn der de ligger ved siden av hverandre. Faxsen ligger å går og vi bare står å nyter dunkingen fra semidieselen.

2011.03.26 072-01

Det er ikke bare skipperen og kokken som er kjendiser, her møter jeg en kjendis jeg har sett på tv og kan ikke dy meg for å få tatt et bilde av oss. Mona Halvorsen er litt av en dame etter min meningSmilefjes

2011.03.26 080-012011.03.26 083-012011.03.26 081-01

Mens vi var på fiskemottaket har de som var igjen i båten flekt alle fisken. Mesteparten er blitt saltet men noe henges i masta for å bli boknafisk.

Hele mannskapet er blitt bedt på fiskesuppe ikveld hos et annet kystlagsmedlem som er her under VM. Så jeg bestemmer meg for å prøve dusjen på gjestebrygga igjen, men dusjkortene våre virker ikke lengre så det blir atter en gang en kattevask ombord. Men det gjør godt alikevel. Etter at alle har skiftet og vi har diskutert ferdig hvilken bro det er vi skal over Smilefjes som blunker får vi tak i en taxi og drar avgårde. Og det er en fantastisk nydelig fiskesuppe Geir har laget til oss, og jeg gremmer meg over at jeg ikke får rester med meg tilbake til båten. Men de leier en rorbu og vi har ikke noe å ha den i. Selv om selskapet er hyggelig og stemningen god, blir det ikke seine kvelden på oss for i morgen starter hjemturen og det er best å være uthvilt til turen over Vestfjorden.

Ingen kommentarer: