søndag 17. april 2011

Lofottur….del 4 av 8

2011.03.23 002-01

Onsdag våkner vi til full vinter i Svolvær, det er mye snø på dekket og iskaldt ute. Selv om det er kjekt å være underveis er det idag ganske godt å våkne uten å måtte tenke på værvarsel, bølger, tungsjø……vi er fremme. Det blir en lang og avslappet formiddag med god frokost. Men kokken er begymret for at vi skal gå tom for vann. Vi har en ferskvanntank på 500 liter ombord og det er ikke så mye på seks stykker, og vi har ikke fylt vann siden vi dro. Så vi bestemmer oss for å dra for å fylle både vann og diesel, og prøve å fiske oss litt middag.

2011.03.23 004-01 2011.03.23 003-01 

Det er veldig kaldt og surt i Svolvær denne morgenen så vi må kle oss godt for å være ute. Det begynner etterhvet å bli en vane å hive på seg kjeledress før man kan gå utenfor. For å få vekk snøen på dekket måker vi litt først før vi så spyler med saltvann, og så tar vi løst.

2011.03.23 008-01

På vei ut får jeg sjangsen til å ta bilde av båten fra igår, Moholmen. Det er en flott skøyte som er tatt veldig godt vare på.

2011.03.23 011-01

Svolvær

2011.03.23 014-012011.03.23 012-012011.03.23 013-01

Vi finner bunkringsbrygga og i et veldig snøfokk får vi lagt til. Vi får fylt vann uten noen problemer men vi får ikke kortet vårt til å virke på dieselpumpa, så vi må se om vi kan finne noen som kan hjelpe. Og etter en liten stund kommer det en kar i full fart for å hjelpe oss. Det går an å starte og stoppe pumpe på land, og det har nok blir gjordt av de som fylte før oss. For klipa på håndtaket står inne og idet Tore gir meg håndtaket starter mannen på land pumpa, noe som resulterer i at jeg og skøyta får oss en god dusj i diesel. Heldigvis har jeg flytedressen på meg og den er vanntett. Zaloflaska blir hentet og både jeg og båten blir dynket i zalo. Han karen på land henter masse filler til  meg men det er søren meg ikke enkelt å tørke zaloen av, dess mer jeg tørker dess mer skummer detSmilefjesIkke hjelper det noe heller for det stinker diesel av dressen. Så det er bare å skifte over til den vanlige varmedressen og henge flytedressen i rommet.

Når 2 x 600 liter diesel er fylt på tankene og papirene for regning er ordnet setter vi kursen utover på fiskefeltet. Her fikk jeg ikke tatt noen bilder for vi ruller noe innmari i tungsjøen og så måtte jeg jo prøve å fiske. Vi la oss veldig over fra side til side så uten flytedressen våget jeg ikke stå ved rekka, så jeg satt på kne å fisket. Noe jeg forresten kjente i knæren resten av turen.

2011.03.23 019-01

I tillegg til rullingen blåser det iskaldt og jeg har aldri kjent snøen piske så vondt mot ansiktet før så det er bare å dekke seg til. Middag skal fiskes før vi drar inn til Svolvær igjen.

For de som ikke har opplevd det, kan man ikke tenke seg hvor kaldt det kan bli ute på havet om vinteren. Men her ombord er alle godt kledd og før turen var jeg så heldig å få et par med hjemmelaget sjyvotter av en venninne. De er pjonet i ullgarn og tovet, og de holdt hendene mine varme hele turen, selv om de ble våte. Fiskerne før i tiden dyppet faktisk vottene i sjøvann før de tok de på seg for da ble de isolert og holdt bedre på varmen.

2011.03.23 015-012011.03.23 017-012011.03.23 016-01

2011.03.23 018-01

Vi får to skreier og ei hyse, og i dette helganes været gir vi oss med det. Vi er ikke langt ute så snart er vi er innom moloen i Svolvær igjen. Nå kan fisken gjøres til og vi har sikret middag for to dager.

Og det tar ikke lang tid etter at vi har lagt til kai før kokken serverer oss ferskfisk med lever og rogn. Og det er himmelsk godt!!!!

Etter middagen vil resten av mannskapet ta seg en hvil mens jeg og kokken drar på bytur. Begge trenger vi støvler, og jeg skulle ha hatt et par med puttisko.

 2011.03.27 015-012011.03.27 014-012011.03.27 016-01

Puttisko er skoene som alle skikkelig sjøfolk har og dere kan se mine nye puttisko i midten her Smilefjes

Vi vandrer litt rundt i byen og finner for det meste bare galleri og hotell, men finner tilslutt et senter med masse butikker. Og her blir det både støvler og puttisko, og en ny stor ladning med smågodt til skåla i styrhuset.

Og nå kjennes det også at vi har vært på båt i mange dager, for det kjennes ut som golvet på kjøpesentret kommer imot meg og jeg føler meg faktisk mindre stødig her enn ombord.

Når vi kommer tilbake i båten, våkner de andre karene etterhvert. Tore går til havnekontoret å skaffer oss alle dusjkort, for det er et lite hus med dusjer ved gjestebryggene. Og det som skal bli eneste dusjen på turen er nyyydelig, når bare varmvannet kommer, det tok nemlig sin tid. Jeg dusjet så lenge jeg hadde samvittighet til (+litt til) for utenfor sto gutta i kø å ventet på sin turSmilefjesog det var herlig å føle seg ren og med nytt tøy på.

Nydusjet koser vi oss i styrhuset før 4 av oss litt senere drar opp på puben som også heter Styrhuset, hvor vi blir sittende ei stund utover natten.

 

2011.03.23 020-01

Ingen kommentarer: