onsdag 19. august 2009

Live Ships Map

Født som eg er med en halvpart saltvann og en halvpart båtbyggere i årene, får eg ikke nok av å rusle i fjæra. Oppvokst inni landet med granskog på alle sider er Nesna himmelriket for en som meg. Her har vi Hurtigruta som er innom to ganger pr dag, Ferjene som går ustanselig, Hurtigbåtene som knytter kysten og øyene sammen og ikke minst alle småbåtene, både de som hører til her og de som bare er innom her. Innløpet til Ranfjorden ligger også her og mange lastebåter passerer der. Skipsleia for de som bare går forbi ligger på yttersia av Hugla så de båtene får jeg ikke med meg. Men for en tid siden fant jeg en spennende nettside på sidene til Nesna båtforening. Nemlig "Live Ships Map" og her kan jeg følge skipstrafikken i store deler av verden og ikke minst her på kysten.

Idag da vi var på lufteturen vår i fjæra passerte disse båtene oss:

Når jeg kom hjem kunne jeg finne de igjen på kartet og se hvor langt de var kommet:

Og her er et utsnitt av hele nettsiden:

Det er forskjellig farge for hvilken type båt det er, som f.eks blå som er passasjerbåt. Man kan klikke på båtsymbolet og få opp informasjon og bilde av de fleste båtene. Der ser man også hvor båten er på vei, hvor stor fart den har, hvor den er registrert osv osv. Veldig morsomt for sånne båtfrelste som meg:)))

7 kommentarer:

De 4 årstidene sa...

Så morsomt, utrolig hva som er tilgjengelig på nettet. Det er jo noe eget med sjøen og sjølivet. Flotte bilder :-)

M.E.V. foto sa...

Å rusle i fjøresteinene er noe av det beste man kan gjøre! Ren rekreasjon:) Utrolig hva man finner på nettet...

Kathrine sa...

Så enig, så enig:) Riktignok er jeg ikke oppvokst i skogen, i min bygd bodde vi høyt opp og så nesten hele bygda. Jotunheimen på ene siden, Rondane på andre.
Men etter at jeg flytta hit nær fjorden, trives jeg kjempegodt! Noe med lufta som gjør at det ikke føles ubehagelig, og mange flotte perler å rusle rundt i ved fjorden.

Og så bygge 1000 båter da! Herlighet, skjønner det ligger i årene dine dette med båt.

Ps: Juksa litt da vi tok ferga over fra Bodø til Moskenes da. Reisesyketabl...

,)

Camilla Elstad sa...

Ingenting er som en stille og rolig tur langs fjæra, med bare sjøen og vinden til å lage lydene :D

Foreldrene mine driver nå og bygger hytte ved sjøen, når de er der i helgene så sitter de der på tomta og skåler til hurtigruta som passerer langt der ute på sjøen ;)

Kate-Marita Pettersen sa...

Jeg elsker å rusle i fjæra og plukke skjell og steiner:)
Forresten takk for hilsen inne hos meg:) Ja, været her i Bodø og omegn har vært helt upåklagelig, en super sommer:)
Ha ei flott helg,
klæm fra Kate:)

Anne-Berit sa...

Kjempefint innlegg,skulle bodd i fjærsteinene du og jeg,tror vi har litt sillrist på hælan begge to,hihi.har vært endel innom den sia eg og,artig å se hvilke båter som er hvor.Reiste mye med hurtigruta før,men det har blitt lite av det i det siste.
No fær vi straks til Mosjøen på hundutstilling.God helg:o)

B i r g i t t a sa...

Det är vackert där uppe i norra Norge - jag har varit i Nordkap :)